L'emigració de persones magribines cap al nord
MOVIMENTS MIGRATORIS: UNA HISTÒRIA QUE VE DE LLUNY
ELS MOVIMENTS MIGRATORIS A CASA NOSTRA
PROBLEMES QUE ES TROBEN ELS IMMIGRANTS
MOVIMENTS MIGRATORIS: UNA HISTÒRIA QUE VE DE LLUNY
Els capítols següents, que tracten sobre el fet migratori, pretenen relativitzar els preconceptes habituals sobre l'arribada de persones d´altres terres a casa nostra. Volem mostrar que gairebé des dels seus orígens l'ésser humà s'ha hagut de desplaçar per tal de trobar unes condicions de vida més idònies. Els motius que impulsaren els nostres avantpassats més antics a deixar el lloc on vivien potser no difereixen gaire dels que, en els dos darrers segles, feren prendre la decisió d emigrar a molts europeus i, entre ells, a molts espanyols i catalans. Potser aquests motius són semblants als que empenyen a marroquins, fihipins, africans... cap a Europa i, en concret, cap a Catalunya.
Sempre intentant mantenir la relació amb la vida quotidiana deis alumnes, els materials que us posem a l abast haurien de ser útils per a una reflexió sobre la realitat ja caleidoscòpica de qualsevol col.lectiu humà, també del nostre; per a la sensibilització respecte a qué suposa ésser immigrant al nostre pa¡s; i, finalment, per a un replantejament de l actitud personal davant els immigrants.
Les respostes a les preguntes plantejades en el primer apartat són les
següents:
( Biosfera , volum 1. Fundació Enciclopèdia Catalana)
Per últim, indicar que reflexionarem sobre els conceptes de migració, emigració i inmigració tenint en compte que aquests no són conceptes que s'apliquin al conjunt de persones que es traslladen d'un lloc a l'altre, sinó que depèn de la condició en què ho facin. Aquest és l'objectiu de les preguntes per als alumnes.
Les dues últimes activitats volen fer reflexionar als alumnes sobre
la diversitat de causes per emigrar i sobre la idea d'immigrants amb persona
que per dificultats en el seu país fuig cap a un altre o altres zones
del seu estat.
ELS MOVIMENTS MIGRATORIS A CASA NOSTRA
L'objectiu d'aquest apartat és fer veure els alumnes que
els fenòmens migratoris han estat per nosaltres una constant, no només
com a receptors d'inmigrants, sinó que des de 1890 més de 6'7
milions de persones han emigrat des d'Espanya amb l'esperança de trobar
unes oportunitats millors.
La immigració ha estat un dels principals factors de creixement econòmic
a Catalunya, doncs uns tres milions de persones han vingut a Catalunya des de
1900. Sobre aquest fet ja hem reflexionat amb els alumnes a preguntes anteriors,
on cal incidir en la importància de la inmigració en l'actual
societat catalana sense que això s'hagi traduit en una desestructuració
ni pèrdua de la identitat catalana. Per això és bó
llegir la informació del següent article:
Cataluña tendría sólo 2,4 millones de habitantes y no 6 sin la inmigración SUSANA QUADRADO BARCELONA. - "Cataluña no sería lo que es sin la inmigración." Sin la más remota intención de ser un eslogan de campaña, esta frase la dijo ayer la demógrafa Anna Cabré basándose en un argumento científico y estadístico: su libro "El sistema català de reproducció" (Proa). Después de 33 años de estudio, la también directora del Centre d'Estudis Demogràfics de la UAB llega a la conclusión de que, de no ser por la inmigración, Cataluña tendría ahora 2,4 millones de habitantes, y no 6 millones. O, lo que es lo mismo, "no representaría el 16% del total de la población de España, ni habría mantenido su cuota dentro de un mundo que ha aumentado su población considerablemente", añade. Según Anna Cabré, el sistema catalán de reproducción está basado en cien años de singularidades. La excepcionalidad de la demografía en esta comunidad reside en la coincidencia de dos factores a un mismo tiempo: una fecundidad muy baja a lo largo del siglo (con la excepción de los años del "baby boom") y una inmigración excepcionalmente elevada que ha generado más de la mitad de la población de Cataluña. "Gracias a los inmigrantes, nos hemos multiplicado por tres, un crecimiento demográfico explosivo." "Con eso -matiza- no quiero decir que Cataluña la hayan hecho los inmigrantes, porque no cabe duda de que el principal motor de su venida han sido los mecanismos de atracción de nuestra comunidad y que se centran en su proceso de industrialización y, sobre todo, en la presencia de una metrópolis moderna como Barcelona." Para Cabré, el sistema catalán se ha demostrado hasta el momento "bueno", porque "ha logrado mantener un buen nivel económico, de bienestar y de seguridad y, a la vez, ha facilitado promoción social para todos, sin excepciones". "En los últimos cien años, la inmigración no ha sido un elemento accesorio, una forma como otra de cubrir necesidades coyunturales de la economía, sino que ha sido parte integrante del sistema de reproducción. El inmigrante no ha venido sólo a trabajar, sino a ser adoptado, él o sus hijos." Concluye Cabré que la población catalana no ha estado nunca en peligro de perder habitantes. |
A partir de la lectura del text publicat a La Vanguardia als alumnes els podem demanar una redacció sobre cóm seria la Catalunya actual sense la inmigració rebuda el darrer segle, intentant sobretot que predominin els elements positius. En aquest sentit, un cop corregides les redaccions, caldria posar-les en comú amb un treball col.lectiu on es resaltessin els elements més positius que treuen els alumnes.
També podeu llegir aquest article on es reflexiona sobre el fenomen migratori en el context català publicat al primer número de la revista de l'Institut Català de la Mediterrània, i es dóna més informació sobre el tema:
http://www.gencat.es/icm/quaderns/1/cmari_et_al.htm
En el cas de la Mediterrània, els fenòmens migratoris ja fa temps
que aporten riquesa, especialment en l'àmbit cultural tot i que això
no es conegui prou. Aquest article de Juan Goytisolo rememora la importància
de la cultura dels sefardis (jueus hispans expulsats fa segles pels Reis Catòlics)
i reclama, en el context de l'actual Estat d'Israel, el reconeixement de la
importància d'aquesta cultura i del llegat sefardí, enfront de
la cultura hegemònica predominant en aquest país: l'askenazi (cultura
jueva desenvolupada per les comunitats jueves de Centreuropa, i que va donar
origen al moviment sionista que propugnà i assolí l'Estat d'Israel
l'any 1948).
"Con el acceso del judío a la condición de ciudadano
con derecho a voto a lo largo del siglo XIX, la viva y compleja tradición
sefardí de Kairuán, Fez, Marraquech, Alepo, Estambul, El
Cairo, Saná, Sarajevo y Salónica fue marginada por el nuevo
judaísmo integrado en la modernidad política, económica
y cultural europea. Siglos de historia ricos en experiencias, contactos,
trasvases de lenguas -el hebreo, el árabe y el ladino, pero también
el portugués, beréber, turco, griego, serbio, persa, uzbeco...-
quedaron aparcados en una vía muerta conforme a la visión
eurocentrista de los padres fundadores del sionismo. Frente al hecho bien
probado de que, durante la Edad Media y hasta bien avanzado el siglo XIX,
la cultura judía fue una cultura mestiza y mediterránea,
la perspectiva adoptada por el mundo oficial israelí recuerda al
autor la de los responsables de otros blanqueos históricos e interesadas
amnesias, tanto en España como en los Balcanes. " (Extret de JUAN GOYTISOLO. El País, 21 de desembre de 1999. Lo que no se dice de Sefarad) |
Veure que l'actual societat catalana és fruit del mestisatge dels diferents
pobles de l'Estat és fonamental per tal que vegin la inmigració
magribí sense perjudicis. Aquests prejudicis són els que fan que
el fet que en els últims deu anys haguem rebut una mica més de
190.000 persones procedents del Marroc i això es consideri com una "invasió".
En canvi, fa només vint-i-cinc anys més de 400.000 persones procedents
de l'Estat espanyol van "envair" Europa en busca de treball. Això
és el que ens hem plantejat de treballar a l'activitat que tenen els
alumnes, on es compara la inmigració rebuda amb el número d'emigrants
espanyols que encara ara treballen a Europa.
Les últimes dades que disposem les podeu extreure de:
http://www.elpais.es/temas/inmigracion/menua/1.html
http://www.elpais.es/temas/inmigracion/menua/2.html
Amb el gràfic que han de fer els alumnes a l'activitat , volem que contextualitzin el número d'inmigrants respecte del conjunt de la població (no arriben ni a un 2 %). De tota manera, cal aprofitar tot el treball que s'ha fet positivitzant fenomens migratoris anteriors a Catalunya, i incidir en la importància dels immigrants europeus, els quals no són considerats com a tals com hem vist en activitats anteriors.
Sobre les dades de la població inmigrada el 2000 cal treballar força el tema de les raons de la inmigració. En primer lloc, veure cóm és la pobresa que hi ha al Magrib el que empeny la gent a emigrar, perquè ningú no se'n va de gust del seu país a treballar a un altre molt diferent. Això es pot fer a través dels testimonis i és un tema que quan es parla de la situació econòmica del Magrib ja s'ha anat apuntant.
Amb les dades a la mà també es pot combatre prejudicis tant estesos
com els que hi ha al darrera de frases que podem sentir al carrer com:
"Ens prenen la feina".
"Faran que els nostres nens acabin parlant àrab i perdent la seva
cultura".
Respecte el primer, cal incidir en els sectors econòmics on treballen els marroquins, dels quals tenim més dades. Agricultura, construcció i serveis són sectors amb molta feina estacional (puntual) i on tradicionalment els salaris que es paguen són baixos, amb jornades laborals molt llargues. Només cal que els alumnes facin l'activitat de buscar a la premsa els anuncis de treball i veure quines són les ofertes (la majoria vindran d'aquests sectors).
Per últim, també és interessant comparar el tractament a la premsa dels estrangers que venen aquí segons siguin rics o pobres. Per això, podeu utilitzar els següents textos:
MORIR A LAS PUERTAS DE EUROPA Resum de l'article publicat per Jesús Rodríguez a "El Pais Semanal" de 26 d'octubre de 1997 Milers de persones es juguen la vida a diari per assolir un eteri paradís
creat per les ones de televisió: per a molts serà un viatge
sense retorn. Després d'intentar conquerir el paradís, homes
i dones de tots els racons d'Àfrica no tornaran. Altres, després
de mesos de empresonament en indignes camps d'il·legals a Ceuta
i Melilla, de grillons, fitxes policials i estances en carcelaris centres
de retenció com el de Màlaga, rebran un bitllet de tornada
gratis. Tots repetiran fins a creuar les portes de la "terra promesa".
O morir. |
Llega a Marbella la gran caravana (...) El rey Fahd de Arabia Saudí aterrizaba la noche del pasado
sábado en Málaga con tanto equipaje como leyenda a su alrededor.
A las 21.50, ocho aviones privados y más de un centenar de vehículos
de lujo se encargaron de trasladar al monarca, junto a su séquito
de más de 500 personas, al palacio Mar Mar(...). El País, 19 de juliol de 1999 |
La pregunta sobre aquests dos textos conté diverses qüestions on es tracta que els alumnes reflexionin en general sobre el tracte que es dóna des d'aquí al fet de la inmigració. És important que els alumnes facin autocrítica. La primera qüestió té l'objectiu específic d'entendre que les condicions que pateixen aquestes persones a l'Àfrica són extremadament dures i que nosaltres no ens les podem arribar a imaginar. Cal intentar valorar el fet que deixin la seva gent i el seu territori per llençar-se a una aventura molt arriscada. Cal insistir en que no són inconscients, en que no venen a molestar i en la dificultat que representa per a ells (infinitament més que per a nosaltres integrar-los) fer aquest pas.
Quant a la última activitat de l'apartat, caldria fer una crítica dels mitjans respecte al vocabulari que fan servir, a la oportunitat o no de treure notícies relacionades amb la inmigració, a quin enfocament donen a aquestes notícies, a quin paper implícit atribueixen als inmigrants, a on coloquen les notícies d'inmigració i al costat de quines altres (molt important),... Per això podeu trobar una unitat didàctica que treballa el tema dels mitjans de comunicació i el fenomen migratori, a partir dels fets racistes succeits a El Ejido: http://www.pangea.org/edualter/material/ejido/index.htm
PROBLEMES QUE ES TROBEN ELS IMMIGRANTS
La llei d'estrangeria
Has sentit a parlar mal de la Llei d'Estrangeria? Segur que sí,
però i els nostres alumnes? L'objectiu d'aquest apartat és el
d'explicar què és aquesta llei i quines conseqüències
té la mateixa. Per això, només hem proposat uns textos
(que trobareu en el material de l'alumnat) que expliquen que és aquesta
llei i quin és el debat al seu voltant. Per últim, proposem als
alumnes que facin un mural amb les problemàtiques que se'n deriven i
que s'hauria de dirigir des de les problemàtiques i els debats que es
plantegin en cada moment. El text que us presentem és la proposta de
SOS RACISME davant del debat que des de 1999 s'està fent sobre la citada
llei. Per últim, reflexionem en l'apartat sobre un dels principals efectes
de tot això, que és la inmigració il.egal i les pasteres.
"L'elaboració d'una nova Llei d'estrangeria constata el fracàs
de l'actual, vigent des de 1985, i la insuficiència dels canvis introduïts
per la reforma del seu Reglament d'aplicació el 1996. Des de nombroses
instàncies, entre elles SOS Racisme, s'han criticat durant els últims
anys l'enfocament i el contingut de la Llei, considerant que aquesta vulnera
drets fonamentals, respon a una visió de la immigració com un
fenomen intrínsecament negatiu i, en conseqüència, genera
racisme i impossibilita el procés d'integració.
Hi ha coincidència en què:
a) Cal canviar radicalment la perspectiva: deixar de plantejar la immigració com un problema (laboral, d'ordre públic, etc.) per veure-la com a factor necessari de progrés i com un fenomen normal i constituent de qualsevol societat moderna. És a dir, abandonar l'enfocament policial en favor d'un plantejament global i integrador, entenent que el problema no és la immigració, sinó el perill d'exclusió que les lleis han de prevenir.
b) Aquest canvi de perspectiva exigeix una política basada en la igualtat
de drets i en el reconeixement de la ciutadania a les persones immigrades.
Malauradament, en els projectes que compten amb més força parlamentària (CiU, PSOE, esmenes del PP) les propostes es queden molt curtes en relació als objectius inicials
La nostra proposta és que els estrangers extracomunitaris gaudeixin de la IGUALTAT DE DRETS i per tant de la igualtat d'oportunitats necessàries per a la seva integració en la societat. Això implica:
|
Fragment extret del document "UNA NOVA LLEI D'ESTRANGERIA:PROPOSTES PER LA IGUALTAT DE DRETS". SOS RACISME, 1999.
El tema de les pasteres fa ja anys que és , malauradament, notícia:
" (...) Malgrat que la policia perfecciona cada vegada més els sistemes per evitar l'entrada dels sense papers, sempre troben nous camins. L'arribada amb pasteres i altres embarcacions segueix en progressió imparablw. La policia ha detingut aquest any fins al 31 d'agost 2.045 inmigrants que anaven e bord d'aquestes embarcacions. Les víctimes mortals d'aquest tipus de transport van cada any en augment. Si el 1996 es van registrar només 4 naufragis, amb un resultat de 10 morts i 31 desapareguts, dos anys més tard, el mar es va empassar 24 embarcacions. En els quatre últims anys han mort ofegades 106 persones i 184 més han estat donades per desaparegudes.(...)". |
Fragment extret de "El govern preveu un gran contingent d'inmigrants". El Periódico, 7 d'octubre de 1999.
Amb aquesta informació els alumnes desenvoluparan algunes de les preguntes, on pretenem que prenguin consciència d'aquest fenomen provocat per lleis tan restrictives, com la d'estrangeria.Un dels fets més indignants és cóm són rebuts els inmigrants a casa nostra. En aquest sentit, és significativa la situació dels camps de refugiats a Ceuta i Melilla.
"Les condicions de vida dels inmigrants a Melilla són un insult a la dignitat humana. I la seva paciència es va acabant. Són una bomba de rellotgeria que empitjora encara més la peculiar situació de la ciutat-frontera d'Espanya al Marroc.
Una de les imatges que es poden trobar a la granja on estan acampats els inmigrants a les afores de Melilla és un enorme vedell mort, penjat, amb la llengua fora, al que un africà treu la pell amb l'ajut de benzina. Quan estigui a punt, aquest cuiner vendrà las seus companys raccions de carn socarrimada a 100 pts.
Un dels testimonis que es poden trobar en aquest campament és el de Marie. Ella és de Togo, té 27 anys i està embarassada de 6 mesos. "Érem un grup petit. Vam sortir del nostre país al febrer i vam arribar aquí al setembre. Vam atravessar Ghana, Níger, Algèria i Marroc. El pitjor va ser l'últim tros: des de Oujda fins a Nador caminant; vam caminar vuit hores diàries durant una setmana. Sempre de nit i sempre pel camp. Se'm van inflar molt els peus, eren com unes botes, gairebé no podia caminar."
Aquest text l'utilitzarem amb l'alumnat per tal que vegin els perills i mancances amb què han de conviure les i els inmigrants en la seva arribada.
Els testimonis, com aquest de Farida Bouabdallah, permeten entendre molts dels
aspectes que s'han anat treballant a classe. En aquest sentit, us recomenem
que llegiu el text d'una tirada, però pels alumnes, donada la seva llargada,
el dividirem segons els temes que tracta: l'enyor del seu país, la situació
de les dones allà, els inmigrants i els esteorotips dels catalans respecte
l'inmigració.
"De vegades intento fer una síntesi de la meva situació,
de les coses positives i les negatives, i quan les coses van tan malament
em trobo davant d'un panorama totalment confús, és com si
mirés una pel·lícula i tot d'una la imatge es tornés
borrosa. Feia una vida normal que no es corresponia exactament amb la que jo havia
somniat, però que era molt similar a la d'una gran part de les
persones de la meva generació(...). |
Testimoni de Farida Bouabdallah "La imatge es torna borrosa..."
Cal intentar que els alumnes relacionin els fets migratoris com el de la Farida amb els que vam viure a Catalunya durant i després de la guerra civil. És bo adonar-se que durant un temps nosaltres vam ser els que havíem de marxar i que a nosaltres tampoc no ens hauria agradat que ens tractessin com tractem als inmigrants aquí. També és bó treballar els estereotips que tenim respecte del Magrib.
Creiem que seria bo que els alumnes plantegin propostes per fer per tal d'implicar-se en la situació de la Farida. Seria bo que s'adonessin de la importància que pot tenir que ells, com tota la societat, participin en accions per reivindicar la millora de la situació d'alguns inmigrants. Cal parlar també del fet que la Farida, a més a més, és una refugiada per una guerra civil. Si volem fer un debat la tècnica Philips 6x6 seria la millor.
Les dificultats de les dones, a nivell laboral i en la vida quotidianae conformen
un altre aspecte important:
La dona inmigrada a principis del 98 amb permís de treball era el 34'6 % del total d'immigrants a l'Estat Espanyol. Són 60.938, amb 11.414 del Marroc, 10.345 dominicanes,... La majoria treballen en servei doméstic. "El sistema econòmic mundial reserva a las mujeres del "Tercer Mundo" un lugar inferior en la economía que se reproduce después de la migración, o mejor dicho, las cambia de lugar pero no de status socio-laboral." El seu treball es valora menys , però les coses canvien al propi Magrib: "la urbanización, la alfabetización y la nueva movilidad física han desempeñado un importante papel en el proceso de modernización que ha afectado a las tradiciones, las relaciones sociales y las familias e incluso a la posición de la mujer en la sociedad". Amiti, 1997. Aquest canvi provoca noves formes de migrar: una part ve per reagrupament familiar, però altres migren pel seu compte.
Sevei domèstic, agricultura, construcció són sectors on la presència dels immigrants és molt gran. De fet, el govern espanyol està signant convenis per tal que inmigrants de diferents zones del món vinguin a ocupar llocs de treball en aquests sectors, El que no es diu és el que hi ha al darrera de tot això. Així, el 1997 el preu per hora de treball en l'agricultura del Maresme era de 350 ptes. a 450 ptes. i la jornada laboral setmanal era d'entre 60 i 80 hores, i molts d'ells sense contractes.
L'enquesta feta pel CIS el 1998 indica que dels inmigrants enquestats, només
la meitat disposava de contracte de treball, els sous mitjans són d'entre
50.000 i 100.000 ptes., però el 17 % té sous inferiors a 30.000
ptes. Mentre, els inmigrants són acusats de treure llocs de treball,
però no es té en compte que treballen en sectors on es difícil
que els naturals ho facin (servei domèstic, agricultura, construcció,...).
"Dos barris situats al cor de la ciutat -el barri Xino i el Casc Antic- carregats d'història i amb unes connotacions molt semblants, acullen molts dels treballadors marroquins. Són barris que en èpoques llunyanes havien estat la seu de convents i d'esglèsies, de fàbriques i de revoltes.(...)
Però en el seu cor hi resten aquests dos barris de rellogats i pensions barates, amb cases antigues i petites, sense els mínims serveis higiènics, en els quals com a totes les grans ciutats, hom hi troba la delinqüència, la prostitució no de luxe, les tasques, la vida nocturna.(...)
Les pensions manquen de condicions higièniques -diuen els marroquins- no hi ha ventilació, ni bany ni aigua calenta... No ens netegen les habitacions, encara que aquest servei està inclòs en la mensualitat, i els llits són bruts. (...)El fet que no hi hagi bany ens fa recórrer als banys públics. Això, però, és un luxe que no ens podem permetre massa sovint. (...)
Els marroquins que arriben a aconseguir un lloc de treball més o menys estable, passen de la dispesa amical i de les pensions a ocupar una casa, quasi sempre compartida amb altres marroquins, amb la qual cosa aconsegueixen una certa independència. Viuen amuntegats; en una habitació de dotze metres quadrats podem trobar una familia de tretze persones vivint-hi.
(El País, 4 d'agost de 1994).
Per acabar hi ha el tema del racisme. En els últims anys s'han anat produïnt diferents brots de racisme. Un dels més greus va ser el del barri de Can Anglada (a Terrassa), del qual reproduim un article de premsa força interessant. L'alumne disposarà de diferents fragments del citat text, a partir del qual li farem diferents propostes d'activitats, i on sobretot hem d'insistir en treballar els perjudicis que s'afloren, els equívocs que aquests provoquen i la necessitat de fer front a aquests conflictes amb la integració, la convivència i el respecte mutu.
El racismo deja de ser silencioso La violencia de Ca n'Anglada, o el polvorín que un día podía estallar Un barrio de Terrassa ha sufrido la violencia contra inmigrantes
magrebíes. Estas son las causas del conflicto Por Félix
Flores (texto) y Mané Espinosa (fotos) Esta noticia, como puede fácilmente deducir el lector, es falsa. No para algunos vecinos del barrio, sin embargo. A pesar de que "los moros" ya no se acercaban por la plaza, ni abrían sus comercios, ni salían de casa. En la segunda jornada de protesta popular en Ca n'Anglada faltaban argumentos para la movilización porque la primera noche, la del miércoles, acabó con dos palizas y el triple apuñalamiento de un marroquí. Así que esa tarde en la plaza, circundada constantemente por coches patrulla y turismos de curiosos, cada corrillo tenía su ani-mador. El animador 1 tenía argumentos: - La discriminación no la hacemos nosotros, la hace el Ayuntamiento. Tienen el mismo derecho que nosotros, pero las condiciones tienen que ser igual para todos... Esos pisos valen veinte millones, ¿no? Pues viene un "mohamed": "No tengo dinero", y se lo dan. ¿Por qué?... Y el polideportivo: de seis a ocho, sólo para ellos, y gratis, y mi hijo tiene que pagar trece mil pelas, y ya no puede ir porque están ellos, que lo llenan... Mira, mis padres, cuando vinieron aquí trabajaron día y noche y los domingos para hacer estas casas, y respetando a los catalanes. Yo ahora me siento catalán. Así que ellos tienen que hacer igual y respetar lo mismo... El animador 1 fue identificado por un policía como uno de los cabecillas de los incidentes de la noche del miércoles. El animador 2 iba de víctima. - Me he pasado la noche en comisaría, yo y este chaval. Estábamos tranquilamente con mi hijo y este sentados en la plaza a las seis de la tarde y se nos lleva la policía. ¡El provocador dicen que soy yo! Y mirad cómo me han puesto... El animador 2 tiene la mano izquierda entablillada por una fractura en un dedo, pero se nota que es de hace días, y se ha liado con mayor o menor acierto una venda en el brazo derecho para echarle más efecto. El chico que le acompaña tiene el rostro crispado y la mirada encendida. El auditorio de este animador está en cualquier bar. - Ya lo veis, se quieren follar a nuestras mujeres y la policía
los defiende a ellos. Compañeros, acordaos que esa plaza es la
Roja y que es nuestra, que allí hemos luchado por todo en este
barrio. Y al moro que se mee en esta plaza le vamos a cortar la punta
del... El animador 3 es un hombre de edad y tiene sus teorías. Sentado en la escalera de la iglesia, en la plaza, gusta de explicarlas a la prensa: - Fíjate cómo es la cosa, que a partir de las cinco de la tarde, a la salida de los colegios, no hay ni un español en la plaza. ¿Sabes cómo la llaman ellos? Plaza Hassan II. Y a la de atrás, la de los pisos de Vitasa, plaza Tetuán. Es lógico que emigren si tienen hambre, también en los cincuenta y sesenta hemos salido tres millones de españoles, pero nosotros nos íbamos con una carta de llamada y lo de esta gente, en cambio, está planificado por Hassan II. Ellos dicen que España fue suya 800 años y que volverá a serlo. ¿Cómo? Mira, las familias españolas tienen uno o dos hijos; ellos tienen siete u ocho, así que en quince años puedes tener un moro de alcalde. Luego está la fuerza de choque. Los jóvenes, en buena lógica. Pero en el barrio no abundan. Ca n'Anglada es como un pueblecito tranquilo: viviendas pequeñas y sillas en la acera, bastante vida en la calle, pero una calle aburrida. Los jóvenes, los que han podido, se han marchado. Así que para las marchas de estos días han venido de otros barrios e incluso de fuera de Terrassa. "Al olor de la sangre", dice un ciudadano del centro. A la fuerza de choque no hace falta decirle mucho. Se concentra en la plaza, sobre la hierba, y aguarda unas horas, hasta la noche, para iniciar una marcha que nadie en concreto ha convocado y de la que nadie se hace responsable. (...) Se ha hablado de grupos organizados y de skin heads. Pero no es fácil precisar. La estética de los rapados ha perdido uniformidad -deliberadamente, por supuesto- y sólo se pueden identificar las actitudes, como la del Rubio, que atacó la carnicería De la Paz en la calle Sant Cosme y que manifestó en televisión sus intenciones de matar a cualquier "moro" que encontrara. Su presencia, después, en la plaza no molestaba, al parecer. Luego fue detenido por la policía. Para los vecinos, los violentos no son del barrio y esto es un argumento importante. Todo el mundo afirma no ser racista. (...) En el catálogo de agravios hay mujeres obligadas a dar la vuelta a la manzana, una chica de 16 años a la cual tres magrebíes intentaron meter en un coche, otra a la que quisieron violar, unas cuantas -"incluso viejas, que ya es el colmo"- a las que dirigieron piropos procaces, otra a la que siguieron hasta su casa... Estos hombres se tumban en el césped de la plaza y se lavan los pies cuando riegan, fuman porros, se inyectan heroína, orinan en los árboles. Lo más grave: al día siguiente de la reyerta de la fiesta mayor que desencadenó las movilizaciones había en la plaza cuarenta "moros" con navajas; el miércoles, uno armado con un machete que fue protegido por la policía. En lo que respecta a las mujeres, se pintan los pies y, aprovechando que llevan chilabas y que no usan bragas, se orinan en la plaza... Pero todo el mundo lo cuenta por referencias, se lo ha dicho el vecino.
No hay denuncias, nunca hubo líos. Lo que llaman "el problema" consiste en lo siguiente: - Están todo el día en la plaza. - Esta calle, la calle principal, parece ya Marrakech. - Y hasta coche tienen. ¡Y menudos coches! ¿De dónde los sacan? Sólo los pueden sacar de la droga. Existe también una sospecha. El hecho de que se permita el ingreso de "seiscientos, mil o hasta dos mil moros" en el barrio responde a la intención deliberada por parte del Ayuntamiento y de "la derecha" de "marginalizarlo". (...) - Es que la gente ya no cree en nada. Por eso no son capaces de solucionar las cosas de otra manera. Ahora bien, lo que está pasando es racismo y xenofobia, aunque digan que no. Miquel, de 57 años, de Vinaroz, 40 años en el barrio menos siete que pasó en Holanda, no entiende "esta falta de cultura, de moral y de ética". Su situación económica y laboral es precaria pero "soy un hombre de orden y no me quejo de las ayudas y las ventajas que les dan a los inmigrantes... En Holanda conviví con árabes y turcos porque no me gustaba vivir encerrado con los españoles, y lo que me gustaba de allí es que las cosas eran igual para todos, fuera holandés o inmigrante. Si la sociedad española quiere ser plural, tiene que acostumbrarse a los árabes, a los negros...Podríamos hacer algún cursillo, ya que se hacen tantos de tantas cosas, para mentalizar a la clase obrera". |